Skip to main content

Prophylaxis of Osteoporosis



One of the most important units of health care is the osteoporosis prevention. A crucial part in it is the diagnosis of osteoporosis. Unfortunately osteoporosis is diagnosed often too late after occurring of fractures trough small trauma or even spontaneous fractures.
For example patients come in the clinic with back bone pain for months and after an X-ray picture we already see one or more vertebral body sintering fractures. Unfortunately to diagnose osteoporosis after occurring of fractures is too late, because the healing process is too long, painful and costs too much money to health care system.
That is why the health care system tries to find a solution of this problem by importing some method of diagnosing osteoporosis earlier than its manifestations such as bone densitometry test.
Bone densitometry tests is a high recommended test which determines the density (or the calcium content) of the bone through its X-ray resorption. 
However…..
Unfortunately in my experience as a doctor in an orthopedic clinic I have observed a lot of patients with spontaneous fractures which have normal results in a bone densitometry test. If they get fractures without a trauma after physiological movements what should be the reason for their fractures? This proves perhaps that osteoporosis and calcium level in bones may be connected with osteoporosis, but not the main reason for fractures, doesn’t it?
The explanation of this paradox is that through degenerative changes of bones the bone density test accepts for example exophytes as normal bone and falsifies the results.
Unfortunately this happens very often…






Comments

  1. For more information please search for the books "The Theory of Autoimmunity" and "Rebellious Thoughts about Osteoorosis" by Tanya G. Guleria in amazon.com

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Periprothetische Infektionen: aktueller Stand der Diagnostik und Therapie

N. Renz, A. Trampuz Biofilm-assoziierte Infektionen von Gelenkendoprothesen sind ein herausforderndes und komplexes Krankheitsbild und bedürfen des interdisziplinären Managements von erfahrenen Infektiologen, Mikrobiologen, Orthopäden und Unfallchirurgen. Mit einem optimalen Therapiekonzept werden bei periprothetischen Infektionen Behandlungserfolgsraten von über 90 % erreicht. Infektionen von Gelenkprothesen © Julianemartens/Fotolia 20 Orthopädie & Rheuma 2015; Die Infektionsrate nach Implantation einer Gelenkendoprothese reicht von rund 1% bei Hüft- und Schulterprothesen bis hin zu 2–3% bei Knie-, Sprunggelenk- und Ellbogenprothesen. Die wahre Inzidenz liegt wahrscheinlich aufgrund von nicht erkannten Low-Grade-Infektionen deutlich höher [1]. Bei Wechseloperationen steigt das Risiko einer Infektion auf bis zu 15% [2, 3]. Innerhalb der ersten zwei Jahre nach der Primärimplantation wird das Infektionsrisiko auf 0,5% pro Jahr geschätzt, im weiteren Verlauf beträgt die Infektio...

Mobbing am Arbeitsplatz

 Die Idee zu diesem Artikel entstand nach meinem Besuch in der Balint-Gruppe, die Teil meiner hausärztlichen Ausbildung in Deutschland ist. Ich gebe es nur ungern zu, aber viele ausländische Kollegen werden von höher gestellten deutschen Ärzten oder Ärzten, die ebenfalls ausländischer Abstammung sind, aber in Deutschland aufgewachsen sind und die Sprache besser beherrschen als die Ärzte, die Opfer von Mobbing werden, psychisch belästigt. Jeder weiß, dass viele Ärzte nach Deutschland kommen, um ihren Beruf auszuüben, weil sie hier besser bezahlt werden und bessere Lebensbedingungen vorfinden. Viele Ärzte kommen aus Ländern, in denen es militärische Konflikte gibt. Mir ist aufgefallen, dass viele deutsche Oberärzte sozusagen eine arrogante und respektlose Haltung gegenüber solchen Kollegen haben. In der Balint-Gruppe wurde ein Fall von einem ausländischen Kollegen vorgetragen, woraufhin er von einer Kollegin von uns, die offenbar besser Deutsch konnte als er, als faul und inkompetent...

In Search of The Perfect Sleep Aid

 For many years, modern medicine has been searching for the perfect sleeping pills. Sleeping pills are a special topic in medicine because they have a lot to do with addiction medicine. Of course, not every sleeping pill can cause addiction, but lighter sleeping pills such as valerian tablets, doxylamine succinate (contained in Schlafsterne), melatonin (or Circadin) have short and insufficient effects. Benzodiazepines, on the other hand, relieve anxiety, which often leads to sleep disorders and are often used by GPs as sleeping pills, although this is not correct. Antidepressants such as mirtazapine are more often used as sleeping pills, but patients often complain of fatigue and drowsiness after their use, which is incompatible with driving, for example. Z-drugs are the 3rd choice of sleep medicine, they have a long and sufficient effect, but can be very addictive. There are patients who struggle for years with addiction to zolpidem, or zopiclone. Many GPs give up in this fight an...